شورای عالی صلح هیچ دست آوردی نداشته است
 محمد عالم افتخار محمد عالم افتخار

 

 3 خبر و 3 تبصره ؛ با یک خواهش !

 

گرچه گهگاه بر اخباری که میخواندم ؛ اگر ویبسایت مربوط امکانات داشته باشد ؛ استثنااً تبصره هایی می نوشتم ؛ اما امروز موارد سه گانه پیش آمد که نتوانستم از درج نظر خود به پای آنها خویشتن داری کنم .

من از خیلی وقت ها ملتفت استم که موکول ساختن همچو موارد به نوشتن تبصره های تحلیلی و تفصیلی به اتلاف وقت می انجامد . به نظر من در عصر و دوران ما خبر و خبر رسانی اهمیت غیر قابل اندازه گیری دارد . هرگاه در رابطه به خبر ها که منابع خبری گوناگون بیرون میدهند ؛ واکنش های بخصوص تخصصی و با صلاحیت در لحظه بروز گردد ؛ به حکم مستقیماً پیکان بر هدف نشاندن است . البته این امر به هیچ صورت جای تبصره های تفصیلی و تحلیلی و اقناع کننده و رهنمون را نمی گیرد .

متأسفانه چنین امکانی در تصرف همه گان نیز نیست . آنچه رادیو ها و تلویزیون ها تحویل میدهند ؛ تقریباً ناممکن است که پذیرای واکنش و قضاوت و ارزش یابی بلافاصله شود ؛ در انترنیت نیز سایت های موقوته منجمله هفته وار در زمینه ؛ شانس محدود  دارند و بدینجهت ویب سایت های روزنامه ای غنیمت کلانی هستند . اما تا جائیکه دیده میشود ؛ صاحب نظران و ارباب صلاحیت ارزشیابی و داوری نسبت به اخبار ؛ ولو هر قدر مهم و حیاتی - مماتی – بلافاصله واکنش نشان نمیدهند و حتی نوشتن نظر و تبصره بر پای خبر را کسر شأن تلقی نموده و آنرا کار جوانان نورس و احساساتی می پندارند .

من ؛ امروز این 3 خبر و 3 نظر را برای آن برجسته نمیکنم که خود را مطرح نمایم . باور دارم که اگر مطرح بودن من مد نظر باشد ؛ جایش تمام و کمال اینجا نیست . ولی محل کار ها و کارنامه های دارای اثر و ثمر بیحد بزرگ اینجاست !

خواهش من این است که اهل خبره و ارباب دانش و بینش و شناخت و حساب و کتاب ...؛ منجمله به این طریق ؛ هم به داد مردم و جوانان استعمال کننده و مصرف کنندهء اطلاعات انترنیتی برسند . خبری که بلافاصله با واکنش یک صاحب نظر منصف و صدیق روبرو میشود ؛ اگر به جهت گمراهی ترتیب شده باشد ؛ اثر سوء خود را از دست میدهد و اگر به جهت روشنگری و اطلاع رسانی خالصانه تقدیم شده باشد ؛ نیروی آن تشدید میگردد و این است که قطره قطره دریا میشود و ذره ذره ؛ دنیا !

این پروسس سایت ها و منابع خبررسانی را هم جذاب و شاداب میکند و بدینجهت باید مسؤلان و دست اندر کاران آنها درین زمینه سعهء صدر و وسعت نظر داشته امکانات دیالوگ در وسیعترین مقیاس ها را فراهم نمایند !

آرزومندم مقصد و نیت خویش را عرض توانسته باشم ؛ ولی آن عالیجنابان که منتظر تائید و تصدیق و تأکید همچو موارد توسط پروفیسور ها و اکادمی های غربی استند ؛ تمنا دارم فقط معذرت بنده را بپذیرند . ما کجا و تعرض و تصرف در معقولات و مسلمات کجا؟؟؟؟

 کی گفته که غرب ؛ امروز از ما ؛ پیش نیست و منجمله بایستی تکلیف خبر رسانی و ژورنالیزم هم باید نخست توسط غربی ها و آنهم غربی های « راجستر شده!» می بایستی تعیین گردد !!؟؟

 

نخست:

 

http://www.payam-aftab.com/fa/news/16053/

حامد كرزي به پاكستان در مورد نزديك شدن به هند اطمينان داد

حامد کرزی چهارشنبه تلاش کرد به پاکستان درباره توافقنامه « مشارکت راهبردی» که دیروز بین افغانستان و هند به امضا رسید و به ویژه به هند اجازه می دهد به آموزش نیروهای امنیتی افغان کمک کند، اطمینان دهد. رئیس جمهور افغانستان که سرگرم دیدار از هند است در سخنرانی خود در دهلی نو اعلام کرد: « پاکستان برادر دوقلو و هند دوست صمیمی افغانستان است.
توافقنامه‌ای که هند و افغانستان دیروز امضا کردند به برادرمان آسیبی نخواهد زد ».
این نخستین بار است که افغانستان با یک کشور توافقنامه « مشارکت راهبردی » امضا می کند.
هدف از امضای این توافقنامه تعمیق همکاری ها در زمینه های امنیتی، ارتباطات تجاری و اقتصادی همچنین تبادلات اجتماعی و فرهنگی عنوان شده است. نزدیک‌تر شدن کابل به دهلی نو در شرایطی روی می دهد که روابط کابل و اسلام آباد در پی ترور استاد برهان الدین ربانی رئیس جمهور سابق افغانستان متشنج شده است. کرزی پاکستان را به حمایت از شبکه های شبه نظامی در این کشور و دست داشتن در ترور ربانی متهم می کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، به علت بازی مخاطره آمیز و اغلب مرگبار قدرت در منطقه جنوب آسیا، نقش هند در افغانستان فوق العاده حساس است. هند که از قدرت گرفتن دوباره طالبان در افغانستان بیم‌ناک است، برای افزایش نفوذ خود در این کشور و مقابله با نفوذ پاکستان که افغانستان را حیاط خلوت خود می داند، میلیاردها دلار کمک به این کشور می فرستد.

/////////////////////////////////////////////////////////////// تبصره :

اینکه پاکستان برادر دوقلوی افغانستان است ؛ این مسئاله را مطرح میکند که پدر و مادر این دوقلو ها کی هاست ؛ آیا «طراح هوشمند»ی آنها را خلق کرده یا در کارخانه های ابلیسی غرب و شرق در بازی های بزرگ کهنه و جدید ترکیب بندی و صنعت شده اند.

وانگاه افغانستان و پاکستان ؛ طبقات حاکمه مزدور و مفتن و سیاهکار و سیاهروی آنهاست - که هست!- یا سیاهه هایی به نام ملت و مردم و روشنفکران و اهل احساس و هومانیسم و معنویت و مدنیت آنها را هم در بر میگیرد؟

بشریت باید از نو و آنهم بی امان مبارزه کند تا حد اقل «سیستم دوم علامات» یعنی کلمات و نام ها و نشانه های مظهر هویت خود را از دست این وحوش جنگلی نجات دهد .

شاید بگویند: این دیپلوماسی است . خود این امر که بشر چرا مجبور گردیده است دیپلوماسی داشته باشد یعنی زبانش باید برای پوشاندن معنویات و مکنوناتش استفاده شود نه برای اظهار و بیان آنها ؛ یک سیر معیوب وخیم و تباهی زا را به جریان انداخته است ! دپلوماسی همان چیزی است که منجمله در دین اسلام «منافقت» خوانده میشود و به فرموده یک بزرگ شرق : بر کافر شکر واجب است که منافق نیست !

دوم :

وزیر داخله: شورای عالی صلح هیچ دست آوردی نداشته است

 

http://www.payam-aftab.com/fa/news/16047/ 

وزیر امور داخله گفت که شورای عالی صلح تا کنون هیچ دست آوردی نداشته است و آنچه را که این شورا پیشرفت می‏خواند به توطئه‏ی دشمن تبدیل شده است.
بسم الله محمدی وزیر امور داخله که در کنار رحمت‌الله نبیل سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی به نشست عمومی مشرانوجرگه فراخوانده شده بود، همچنین گفت که شورای عالی صلح تاکنون هیچگونه پیشرفت آشکاری نداشته است.
بسم الله محمدی گفت: «اصلاً برادرهای عزیز در چهار ماه اخیر چیزی بنام ارتباط از طرف سران طالبان با شورای صلح وجود نداشته؛ آنچه که وجود داشته توطئه بوده؛ حتی از صف طالبان و از پایین رتبه‏های آنها چیزی بنام ارتباط با شورای عالی صلح وجود نداشت. همه چیز توطئه بوده؛ همه چیز یک سناریوی جعلی و ساختگی را ترتیب کردند؛ فقط فریب دادند و توطئه داشتند؛ از پشت پرده آمدند بالاتر از این هیچ چیز؛ برادرهای عزیز وجود ندارد و بالاخره آنها بسیار ناجوانمردانه بشکل فجیح بنام صلح می‏آیند و استاد را به شهادت می‏رسانند
وزیر امور داخله گفت که ترور استاد ربانی آخرین هدف مخالفان نیست بلکه آنها می‏خواهند تعداد دیگری از اشخاص با نفوذ حکومت را نیز ترور کنند.
جنرال محمدی اضافه کرد که توطئه‏ها از آن سوی سرحد طرح ریزی می‏گردد که نیروهای امنیتی نمی‏توانند جلوی آن را بگیرند.

/////////////////////////////////////////// تبصره :

همین دست آورد (( که هیچ دستاوردی نداشته است !؟)) خیلی ها مهم است و به هر دستاورد و مجموعه دستاورد های توهمی و اوتوپیایی جنون آمیز سلطنت قبیلوی- جهادی کابل و پشتیبانان دروغگو و دغلکار و عوامفریب و دنیا فریب آن برابری میکند ؛ فقط مشروط به اینکه ما معنای آنرا درست بفهمیم و قدر این تجربه تاریخی را مانند انبوهی از تجارب خونین که در ابر لابراتوار جهنمی «افپاک» منجمله به لابرانتی شخص محترم وزیر داخله و یاران و شرکای مرحوم و نامرحوم ایشان انجام گرفته و در حال انجام است ؛ بدانیم و از آنها فقط مانند آدم های واجب الخطا و در خسران ؛ استفاده بهینه و علمی و وطنخواهانه و مردم خواهانه - و چه میدانیم - اسلام خواهانه کنیم !

ولیکن تکرار خطا و اصرار بر خطا و خسران ؛ خیانت و فراتر از آن ؛ نا انسانی است ! میبخشید دیگر !

سوم :

http://www.payam-aftab.com/fa/news/16041/

سیمین بارکزی: برای تحقق عدالت یکی باید قربانی شود

 

سیمین بارکزی، یک تن از نمایندگان پیشین ولایت هرات که از روز یک‌شنبه به این سو در نزدیکی ساختمان پارلمان دست به اعتصاب غذایی زده است، می‌گوید که برای تحقق عدالت در کشور باید یکی یا چندی قربانی شوند.
خانم بارکزی که مدعی است با رای پاک مردم به مجلس نمایندگان راه یافته بود، پس از جنجال‌ها بر سر نتایج انتخابات میان مجلس نمایندگان و حکومت، با هشت تن دیگر از سوی کمیسیون مستقل انتخابات رد صلاحیت شده و به جای آنان نه تن دیگر از نامزدان معترض به مجلس معرفی شدند.
با رد صلاحیت شدن نه تن از اعضای مجلس نمایندگان، خانم بارکزی از روز یک‌شنبه به این سو دست به اعتصاب غذایی زده است می‌گوید تا زمانی‌که خواسته‌هایش برآورده نشود، به اعتصاب غذایی خود پایان نخواهد داد.
سیمین بارکزی هدف این اقدام خود را تحقق عدالت در کشور خوانده می‌گوید: «یکی یا چندی باید برای تامین عدالت قربانی شوند.»
خانم بارکزی همچنین ابراز امیدواری کرده است که با اعتصاب غذایی خود می‌تواند در تامین عدالت در کشور کمک کند. او افزود: «من احساس می‌کنم که حداقل چند درصد شاید عدالت تامین شود، شاید کسان دیگری هم مثل سیمین قربانی بشوند. بالاخره مطمین هستم که عدالت تامین می‌شود.»
سیمین بارکزی که تصمیم گرفته است تا رسیدن به مرگ و یا برآورده شدن خواسته‌هایش به اعتصاب خود ادامه دهد، شب‌ها و روزها را در خیمه‌ای کوچکی که به نام خیمه اعتصاب مسما شده است، سپری می‌کند. اکثریت اعضای مجلس نمایندگان و شماری از مردم از این اقدام خانم بارکزی حمایت کرده و اقدام وی را برای تحقق عدالت در کشور موثر می‌خوانند.
در سومین روز از اعتصاب خانم بارکزی، کودکانش نیز برای جویا شدن احوال مادرشان به خیمه اعتصاب رفته بودند. سیمین بارکزی می‌گوید که یکی از دخترانش که نه سال سن دارد، با دیدن وضعیت او، فورا تب پیدا کرد. او گفت: « من سه روز بود که فرزندان خود را ندیده بودم و دخترانم گریه کرده بودند که پیش مادرم می‌رویم. وقتی که آمدند، یک دخترم که بسیار احساساتی است دقیقه بعد بسیار تب شدید پیدا کرد و بعد او را به داکتر بردند.»
با این حال، برعلاوه‌ی اینکه شماری از اعضای مجلس از اعتصاب خانم بارکزی حمایت کرده‌اند، برخی از شهروندان ولایت هرات نیز از این اقدام اعلام حمایت کرده و گفته‌اند که به حمایت از خانم بارکزی دست به اعتراض و اعتصاب خواهند زد.
سیمین بارکزی می‌گوید که در دو صورت به اعتصاب خود پایان خواهد داد: پایان دادن به زندگی و پذیرش شرایط مطرح شده از سوی وی توسط مقام‌ های ذیربط ملی و بین المللی . بررسی دوسیه‌ او و هشت تن از اعضای رد صلاحیت شده مجلس نمایندگان و ارایه پاسخ قناعت بخش از سوی کمیسیون انتخابات برای معرفی نه تن از نامزدان معترض به مجلس نمایندگان، از جمله شرایط خانم بارکزی برای پایان دادن به اعتصاب غذایی است.

//////////////////////////////////////////////////////// تبصره :

با اینکه من خانم محترم و مادر رزمنده سیمین بارکزی را نمی شناسم و در مورد کان و کیف مسایل انتخاباتی ایشان و خانم محترم دیگر که به جای شان توکیل شده است ؛ صلاحیت قضاوت را ندارم ولی اینکه ایشان چه درد دارند و چرا عزم و رزم شان به این جای باریک کشیده است ؛ برایم آشنا و قابل درک و احساس است ؛ نظام تحمیلی فاجعه انگیز کنونی که به قول مارشال صاحب فهیم محصول جانفشانی های مجاهدین است  و علاوه بر مجاهدین مارشلایی ؛ مجاهدین حزب اسلامی و طلبای کرام و علمای اعلام! در آن همه چیز اند ؛ نه بویی از قانون و عدالت برده و می برد و نه اهلیت و استعداد آنرا دارد . من شخصاً در مورد بسیار کوچکی که حقانیت آن از غول های ستاره ای برازنده تر است که خورشید ما در برابر آنها اندازه یک پیکسیل جسامت دارد؛ آزموده ام . اگر زنده گی بود؛ دومین سالگرد اشتباه قاضی القضات رِژیم را در مورد با هم بزرگداشت خواهیم کرد. من احتمال میدهم که بالاخره ملکه الیزابت و خانم کلینکتن و میشل اوباما... به رقت برسند و در مورد خانم سیمین تسلایی فراهم شود . اما این به هیچ صورت نمیتواند به معنای تحقق عدالت در کشور یا طلایه آن باشد . استبداد و ظلم و اجحاف و قانونشکنی و شریعت کشی سرشت و نام و معنای این رژیم و بانیان و حامیان آن است . این را من نمیگویم خرد و تاریخ موجود هوشمندی موسوم به بشر میگوید !!

با اینهم به مبارزه و ایستاده گی و شهامت خانم بارکزایی سر تعظیم فرود می آورم.

 


October 9th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها